1. Dedicație.
Oamenilor, care dintr-o neînțeleasă neglijență mă lasă încă să trăiesc.
2. Cu patima
surdinei. Să opunem speranței sălbatice o disperare decentă.
3. Riscul
universalității. Numai omul se poate depăși în toate sensurile. Devansîndu-și
animalitatea inventează bestia.
4. Azurul?
Toleranța beznei la lumină.
5. Drămuire. Dacă
n-ai destul respect, nu-l irosi cu tine.
6. Căldura
necesară. Aforismul e polemic, nu suportă răceala adevărurilor.
7. Sechele. Viața
cicatrizează în cele din urmă. În amintiri.
8. Tonul face
muzica. Între rafinament și perversitate e doar o mică diferență de accent.
Moral.
9. Viața în diluție
maximă – trăiește-ți clipa!
10.
Defectele.
Sarea și piperul – condimentele necesare pentru a înghiți o persoană plină de
virtuți.
11.
Fabulă
fiziologică. Stomacul e silit să mistuie doar ce îngăduie gîtlejul.
12.
Corolar.
Cine nu știe să dărîme nu are vocație de constructor, e cel mult restaurator.
13.
Cînd
scopul scuză mijloacele, se acuză pe sine.
14.
Indicație
de regie. În sacrificiu, obiectivul focalizează pe înălțimea și zveltețea
fumului, nu pe mormanul de cadavre.
15.
Există
vremuri în care fericirea e închipuită atît de meschim încît e mai cinstit să
te lepezi de ea.
16.
Certificat
de deces. Un suflet care a dobîndit imunitate la toate bolile e deja mort.
17.
Omul
- o cochetărie a naturii.
18.
Pudicitate
feministă. Contrar uzanței, urzindu-și coconul de fard, femeia sustrage
privirilor indiscrete nu creșterea riscată a aripilor, ci descotorosirea de
virtualitatea lor supărătoare.
19.
Înlesnire.
Să ne bucurăm cît fericirea rămîne încă un privilegiu și nu o datorie.
20.
Contra-zicere.
Capul plecat sabia nu-l taie, ci armele de sinucidere în masă.
21.
Ideal
obstretic. Zămislirea genială fără chinurile facerii.
22.
Arta
crează drepturi mai largi și mai temeinice ca orice revoluție.
23.
Identitate.
Meșteșugarul, cît de virtuos, se cunoaște după faptul că nu are nevoie de
inspirație.
24.
Fiul.
Cel ce mereu își naște tatăl de cenușă.
25.
Posesorul
e legat de obiect prin drepturi și îndatoriri, proprietarul prin capriciu și
abuz.
26.
O
virtute rămîne remarcabilă cînd reușește să nu se facă remarcată.
27.
Norocul
- șansa de a ajusta favorabil circumstanțele cele mai adverse.
28.
Imunitate
pe dos. Un suflet sănătos își cultivă cu fiecare boală sensibilitatea pentru
toate celelalte, ca și apetitul pentru complicațiile primei.
29.
Absurdul
- abuzul inteligenței în numele prostiei.
30.
Exponențială.
Înțeleptul ridică spiritul la puterea tuturor dezamăgirilor.
31.
Altitudine
spirituală. Pentru cine n-a pășit niciodată deasupra lor, seninul rămîne
echivalent absenței norilor.
32.
Aviz
amatorilor. Principiile pun ipotecă pe viață.
33.
Încă
o înclinație recuperată. Cea mai mare parte a omenirii e formată din sinucigași
plătiți.
34.
Monstruoasa
coaliție. Solidaritatea dintre victimă și călău.
35.
Schimbare
de direcție. Explicația ne împacă cu efectele asumuțindu-ne asupra presupuselor
cauze.
36.
Deșert
vegetal. Pe ruinele pasiunii fiziologia triumfă într-un extaz buruienos.
37.
Tîlcul
justificării rămîne lipsa oricărui temei.
38.
Þinută
profetică. Pentru conștiința sinucigașului cu simbrie cravata e deocamdată o
sugestie vestimentară neînțeleasă.
39.
Cînd
fructele sînt coapte. În soluția existențială suprasaturată, inspirația e
punctul de concentrare necesar și suficient pentru a declanșa cristalizarea.
40.
Transfer.
Dacă răul e necesar, istoria rămîne totuși absurdă.
41.
Învingătorul
cel învins. Înțelepciunea e demnitatea învinsului dacă trudește să fie superior
destinului său.
42.
Căile
libertății. Singura libertate cu adevărat instructivă e aceea de a te
constrînge.
43.
Irecuperabil.
Nici un țel nu e suficient de înalt pentru a recupera josnicia mijloacelor.
44.
O
știu meteorologii. Cînd lucrurile își pierd aura nimeni nu poate prezice dacă
ea se va întoarce ca binefăcătoare ploaie sau ca potop distugător.
45.
Cel
mai adesea morala creștină își realizează valorile nu în faptă, ci în
remușcare. Pare că nu purtarea ar fi creștinească, ci doar cugetul menit
vinovăției.
46.
Contaminare.
Epigonul face viroza maestrului.
47.
Ideologia
dictatorului. Cît timp nu i-a exterminat definitiv, orice tiran își va găsi
justificarea stăpînirii în ocrotirea supușilor.
48.
Nu
hotărît veleitarismului. Nu avem un drept la fericire, încercăm doar să-i facem
față în smerenie.
49.
Curajul
absolut. Să trăiești în deplină incertitudine.
50.
O
datorie anterior asumată mă obligă să revendic această libertate.
51.
Cea
din urmă mare diviziune a muncii. Arta se desparte de meșteșug făurind podoaba
sufletului.
52.
Propunere
de amendament la legea vocației. Chemarea să nu acopere glasul omeniei.
53.
Pe
alese. Unei fericiri șubrede îi prefer o nefericire robustă.
54.
A
trăi cu adevărat civilizat înseamnă a trăi impasul civilizației.
55.
Confesiunea.
Autodiagnostic complicitar.
56.
Un
om hotărît revendică o singură libertate - aceea de a risca responsabil.
57.
Precedentul
odios al istoriei - necesitatea sacrificiilor neconsimțite.
58.
Un
sentiment dezmărginește orizontul.
59.
Trîndavului.
Mulțumește-te cu odihna veșnică.
60.
Nu
dispera, în oricare din întîmplările vieții poate țîșni dureros fericirea de a
fi om.
61.
Oricine
s-a lecuit de ambiția fericirii poate gusta convalescența bucuriilor.
62.
Consumismul
- privilegiul stăpînului cu vocație de rob.
63.
Superficialitatea
are totdeauna apărătorii cei mai fanatici.
64.
Apologeții
societății de consum - teoreticienii moftului.
65.
Între
conștient și conștiincios, iresponsabilitatea zeloasă a săpat o prăpastie de
inconștiență.
66.
Ipostază.
Singuraticii adoptă solidaritatea doar sub forma complicității.
67.
Oxigen
spiritual. O atmosferă respirabilă lasă materia să se avînte, consumîndu-se-n
aureole.
68.
Înlesnire.
Nici un destin nu este atît de crud încît să nu-ți permită fructificarea ideii
de superioritate asupra sa.
69.
Sînt
locuri de unde 'prietenii' se iau ca păduchii.
70.
Comedia
umană. În tragedia istoriei oamenii își joacă de minune propriile drame.
71.
Singuraticul
nu știe, refuză sau nu poate deprinde viciile care l-ar face cu siguranță sociabil.
72.
Efortul
e orgoliul modestiei.
73.
M-ar
plictisi să fiu plictisit.
74.
Frumusețea
descătușază apele sufletului legate de vitregiile sorții.
75.
Cultul
strămoșilor. Fiecare generație se bucură să capete învățătură repetînd
invariabil greșelile înaintașilor.
76.
Aforismul
- tremurul adevărului orientîndu-se după valoare.
77.
Ca
om de lume dăruia cu mărinimie din plictiseala sa celorlalți.
78.
Jocuri
de societate - plictiseală cu lustru.
79.
Omul
e măsura tuturor lucurilor, chiar atunci cînd n-are nici o măsură.
80.
Vanitatea
neîncercată de ambiția modestiei e încă una prea modestă.
81.
Invitație
la glorie. Coboară - să te înălțăm. Pe cruce.
82.
Acreala
aguridei deplînge statura vulpilor.
83.
În
lumea grijilor, cele mici le devoră pe cele mari.
84.
Valoarea.
Nu ea să-mi fie scut, ci eu să-i fiu spadă.
85.
Arta
e sanatoriul unde valorile se întremează după suferințele lumești.
86.
La
marginea iluziei răsare creația.
87.
Și
muntele se coborî la picioarele lui Mahomed... sub formă de mîl.
88.
Decepția,
modul negativ în care se insinuează datoria.
89.
În
sfîrșit mi-am găsit speranța. Îmi vor reproșa oare că e 'căutată'?
90.
Nu
sînt atît de nechibzuit încît să ador prudența.
91.
Înainte
de a tîndăli în fața alternativei - a fi sau a nu fi fericit, trebuie să dai un
răspuns ferm întrebării: sînt oare vrednic de a fi om? Această întrebare, poate
fără răspuns, anulează valoarea hipnotică a celei dintîi, făcînd opoziția de-a
dreptul nesemnifictivă.
92.
La
școala umilinței pînă și vanitatea se călește.
93.
Modestia
revelată - clipa în care orgoliul stă în cumpănă cu umilința.
94.
Anumite
deficiențe fizice sînt de-a dreptul carențe morale.
95.
Program
moral privind estetica lumii: o umilință senină năzuită responsabil.
96.
Trăirea
libertății? Sentimentul onest al riscului.
97.
Fericirea
igienică sterilizează viața.
98.
Îndrăzneala
e libertatea în exercițiu.
99.
Orgoliul
are pretenția că modestia este încă un drept al ei: acela de a-și declara
surdina concrescută.
100.
Răzbunîndu-se
cu mîini străine, lașii ar fi fericiți să se și bucure impenitenți cu sufletul
altora.
101.
Palmele
morale se dau cu mănuși... de protecție. Să nu te murdărești.
102.
Modestia
din fire este cel mai adesea doar echivalentul lenei de a fi.
103.
Vanitatea
va căuta să se îngenuncheze pe sine dacă va fi convinsă că-și manifestă astfel
libertatea.
104.
Paradoxul
testează calitatea creației.
105.
Numai
pasiunile moarte se nasc complet echipate.
106.
Cu
modestia nu e cazul să te mai mîndrești.
107.
Dramele
sînt tragedia valorilor.
108.
Clamoroasa
dramă a intelectualității. Să ni se dea libertatea de a ne supune!
109.
Modestia
veritabilă constă în lupta permanentă de a-ți struni vanitatea.
110.
Teatru
absurd. Tragedia noastră e comedia acestei vieți.
111.
Doar
zeii pot fi imorali cu tot firescul.
112.
Ostentativ
afișată, modestia maschează doar teama de inferioritatea comparației cu cei
valoroși.
113.
Întîi
optezi, apoi oftezi.
114.
Măgarul:
sînt un privilegiat al poverilor!
115.
Decența
obligă spiritul să se manifeste superlativ prin economia de materie.
116.
Subînțeles,
adică supraînțeles.
117.
Cabotin.
Clovnul întristat s-a înrăit.
118.
Umor.
Indignare bine temperată.
119.
O
lume schiloadă în cîrje aforistice.
120.
Modestia
- truda de a-ți face tolerată superioritatea.
121.
Umoristul.
Cloșcă veselă pe ouăle tristeții.
122.
În
atelierul artistului se recondiționează valorile.
123.
În
absența soarelui se orienta prin fulgerări aforistice.
124.
Modestia
- ultima fracțiune obținută la rafinarea vanității.
125.
Omul?
O bănuială militantă.
126.
Veșnicia
bună e înlăuntrul clipei.
127.
Cînd
nu ucid din nepăsare, ucid cu nepăsarea.
128.
N-au
cum să-mi ia puterea acestor slăbiciuni.
129.
Diplomatul
- un fanatic al compromisului.
130.
Democrația?
Ispita aristocrației declarată drept inalienabil al oricui.
131.
Nelegiuiri
legale, crime în lege, în legea lor.
132.
Civilizația
se pricepe de minune să ne organizeze timpul...
133.
pe
care ni-l fură.
134.
Viclenia
- abdicarea inteligenței.
135.
Prea
mult dispreț ridică prețul.
136.
Trecutul,
prezentul, viitorul. Groaza, mînia, spaima.
137.
Economistul
- cărpănosul universului.
138.
Eticheta?
Sclifoseală consacrată.
139.
Derută.
Aștepta să fie reetichetat.
140.
Prosperitatea
este un fel de fericire... canceroasă.
141.
Valorile.
Ispite ce se cer ocrotite.
142.
Omul
- acest zeu derizoriu.
143.
Lumea
este omul. O demascare plină de duioșie.
144.
Prestigiul?
Cota invidiei.
145.
Răscumpărarea
morală a sclaviei: nu te puteai vinde.
146.
Am
toată înțelegerea pentru tirani, altfel nu i-aș putea urî pe măsură.
147.
Visurile
omenirii... cîte insomnii...
148.
De
cînd ocupa tot felul de demnități nu-l mai preocupa demnitatea.
149.
Cea
mai durabilă modă? Aceea a modei.
150.
Umorul?
Ispășire.
151.
Poeziei.
Lamentarea să-i fie generoasă.
152.
Deziderat
minor. O campanie politică animată de dezinterese majore.
153.
Alte
timpuri - aceleași vremuri.
154.
Nimic
nu va răscumpăra vreodată datoria de a trăi.
155.
Prietenul
anevoie se cunoaște.
156.
Nu
vreau să mă deosebesc, m-aș mulțumi ca toți să-mi semene.
157.
Atît
poate răbda omul: o viață.
158.
Cea
din urmă speranța, cea mai deznădăjduită. Omenirea se poate salva într-o clipă
- probabil în chiar clipa nimicirii sale.
159.
Ceea
ce mă înspăimîntă nu e teroarea că omenirea va pieri, ci groaza că a putut
dăinui astfel și numai astfel.
160.
Boala
ontologică. Aș ofensa-o de nu m-aș strădui s-o înfrunt mereu cu toată prospețimea
sănătății.
161.
Iluzia
competenței. Că virtuozitatea mijloacelo ar putea salva mîrșăvia scopurilor.
162.
Eroism.
Să-ți meriți faptele.
163.
Poemul.
Întîi de toate gustul sîmburelui e tăria, ca bucuria roditoare înlemnită în
durere.
164.
Toată
măreția omului stă în grațioasa osteneală cu care își suportă nimicnicia.
165.
Plictiseala
- modul meu de a nu agrea divertismentul.
166.
Poezia
- supremul argument ontologic.
167.
Virilitatea
răzbună vulgaritatea bărbăției.
168.
Suferința
nu dă drepturi, crează însă obligații.
169.
Modestia
e doar prisosul de știință, simțire și fantezie cu care nu mai forțăm porțile
succesului.
170.
Doriți
să mă cunoașteți? Permiteți-mi să-mi reglez transparența.
171.
Basorelief
- tristețea că nimic nu se smulge pe de-a-ntregul platitudinii generale.
172.
Politica?
Arta de a compromite idealurile omenirii.
173.
S-a
realizat deja: nonexistența pașnică.
174.
Punctul
forte al oricărei etici este să convertească libertatea din capriciu în
datorie.
175.
În
cuvîntul om esențiale sînt totdeauna ghilimelele - subînțelese.
176.
Paradoxuri
- adevăruri pătimașe.
177.
Noua
ordine se perimează curînd din mania vechilor mijloace.
178.
Cu
cîtă ușurință ne amăgim mereu că a nu face nimic înseamnă a ne păstra încă
virgini pentru cine știe ce făptuire eroică.
179.
Sîntem
serviți destinului împachetați în istorie.
180.
Scrupul.
Nu mai interzice zborul dacă tot ai retezat aripile.
181.
Insuficient
de îndrăzneț pentru a-și numi modestia teamă.
182.
Plăcerile
devin vicii cînd te înspăimîntă viața fără ele.
183.
Minunății
fără de oameni minunați.
184.
Își
făurea un destin modestind la soarta lumii.
185.
Viciile
celebrităților nu transferă celor ce le adoptă și celebritatea.
186.
Înțelepciunea
- dulceața amărăciunii.
187.
Abia
îndoiala arată cît de grele sînt fructele cunoașterii.
188.
Viață
și artă. Magmă bucșită cu efemere pietre prețioase.
189.
Aforismul?
Morală însuflețită poetic.
190.
La
urma urmei, n-ar fi exclus ca norocul să fie un dar al voinței.
191.
Prelungește
datoria dincolo de imposibilitate, din orice deziluzie mai stoarce-o nostalgie.
192.
Șansele
mimetismului. Te aștepți ca în preajma marilor bolnavi ai sufletului să se
dezlănțuie epidemii. Și-ntr-adevăr, contacții etalează întreg sindromul, dar
boala - peste măsură bănuitoare - nu se instalează.
193.
Savoarea
glumei ține de o anume subtilitate, ca răcoarea apei de adîncimea fîntînii.
194.
Șanse
minime. În fața spiritului caustic, o vorbă de duh trebuie să se ofere,
paradoxal, ca pretext de cristalizare.
195.
Așa
s-a călit oțelul. Pe nicovala sufletului, gîndul bătut de tropotul ispitelor,
repezit arar, spadă de foc, prin inimă.
196.
Metafora
- alint semantic.
197.
Bravură.
Își bătea joc de viața sa în 'interesul omenirii'.
198.
O
lege a simetriei șchioape a inventat și cărpănoșii spiritului - eclecticii.
199.
Am
mare încredere în cuvinte. Doar ele pot genera multe puncte ferme de...
suspensie.
200.
Competența?
Darul de a-ți munci harul.
201.
Limbajul
simțirii axiologice resuscită religiozitatea difuză a arhaismului.
202.
Ca
două oglinzi față-n față, bucuria și suferința: egale oneste - infinit
coruptibile.
203.
Mania
harului. Chiar și cele mai inumane suferințe devin, cînd nu bănuim în spatele
lor chipul și mîna perfidă a omului, prilej de alinare și extaz, de jubilare și
mîndrie, de bărbătească încercare.
204.
Importanța
este forța spontană de ascensiune internă - echivalentă portanței fizice - a
făpturilor lumii. Orice utilitate, ca un givraj pe aripi de fluture, amenință
însă să văduvească cerul lăuntric de încă un zbor.
205.
Cine
ar fi dispus să creadă că toată amărăciunea oceanului s-a adunat doar din
dulcele plîns al izvoarelor?
206.
Sănătatea
este șansa de a putea iubi sufletul din tot trupul.
207.
Îmi
caut cu grijă cuvintele să-mi lămuresc norocul - spaima de a născoci curajului
motive.
208.
Elita
elitelor: singurătatea.
209.
A
invoca progresul social nu e decît ultima strategie la modă pentru a justifica
mîrșăvia profitorilor de totdeauna.
210.
Tao.
Calea-i și țintă, menirea și noimă, mersul - ajungere.
211.
Absurditatea
are soluții - arta nu face decît să antologheze varietatea lor.
212.
'Adevărul
umblă cu capul spart' și minciuna se vaită că o doare.
213.
Nu-ți
poți agonisi libertatea chivernisindu-te cu mărunțișul libertăților.
214.
Un
ciripit - discurs asupra dinamicii tăcerii.
215.
Sînt
pentru o morală a cantității, căci nimic nu contează mai mult în viață decît
suma - niciodată completă pînă la moarte - a paradiselor pierdute.
216.
Cel
mai adesea competența este doar știință fără conștiință.
217.
Știu
totul. Ce dureros de palpitant rămîne abia de-acuma restul.
218.
Duioșie.
Eliberat de tristețea țelurilor, ce dezinvolt înflorește inutilitatea!
219.
Rînduiala
trîndăviei își atinge stadiul superlativ în etichetă.
220.
Poetul
asudă lacrimi.
221.
O
etică imposibilă sublimează într-o ontologie lirică.
222.
Capriciul
- uvertura la orgoliu.
223.
Adesea
cinismul nu este decît refuzul acceptării capitularde a fățărniciei axiologice.
224.
Speranță
exasperată. Măcar complicitatea să nu devină o instituție.
225.
Nostalgia?
Însuflețitorul farmec al regretelor.
226.
Doar
așa am cunoscut mila - tandrețe înspăimîntată.
227.
Timpul
n-ar trebui măsurat, e de-ajuns să-l îmbogățești.
228.
Narcisism
liric. Să te iubești pînă la confuzia cu lumea.
229.
Refuzul
promiscuității. Doar arta statornicește statutul sever al solidarității
însinguraților.
230.
Cariera?
Ratificarea morală a parvenitismului.
231.
Cît
de limpede, altfel strecoară lacrima lumina.
232.
Efortul
- bucuria de a plînge cu tot trupul.
233.
Sănătatea
- trup și suflet, rampa de lansare spre extaz.
234.
Asceza
veritabilă e doar un exercițiu de îmbogățire a registrelor voluptății.
235.
În
cele din urmă, o filosofie care nu vizează problema sacrului nu prea-și merită
numele.
236.
Nu
accepta iluzia - forțeaz-o.
237.
Orice
evanghelie nu e decît un scurt preludiu la apocalipsă.
238.
Program
decent: sacrificiul anonim neinstituționalizabil.
239.
Gravitatea
jocului. Pentru fiecare lucru generozitatea unei lacrimi.
240.
Poate
că singura faptă cu adevărat morală rămîne minunea.
241.
Cu
un pic de răbdare rațiunea poate fi încorporată oricărui delir.
242.
Pentru
unii luciditatea servește și mîndriei de a-și descoperi și urma pasiunea.
243.
Emoția
se disciplinează pînă la urmă și ea în jurul faptelor spiritului.
244.
Biciul
lui Dumnezeu - cînd alergi destul mînat de el - se despletește-n gingășii.
245.
Uitarea
verifică mereu intensitatea trăirii.
246.
Regretul
lașului: că n-are nici măcar curajul de a fi mîrșav.
247.
Numim
economie riguroasa organizare a risipei.
248.
Invidie.
Forma admirativă a neputinței mîniei.
249.
Scriu
cu speranța că niciodată nu voi ști de ce o fac.
250.
Iubire,
ai spus destinului ce lenevea în mine: atacă!
251.
Cîteodată
ne amăgim cu eroismul aproape poetic de a ne cufunda printr-un refuz viril în
proza vieții.
252.
Nu
cumva norocul e doar întîmplarea ce precipită neașteptat destinul?
253.
Această
spumă buimacă în care lira-și sparge valul de digul nepăsării.
254.
Studii
umanistice. Încerc fără prea mare succes să discern acel ideal care-i îndeamnă
pe oameni să-și bată joc cu atîta aplomb de ei înșiși.
255.
Și
dintr-o dată destins - toată această încordare zvîrlindu-ți sufletul afară,
pomană lumii, decor, decorație.
256.
Nuanțe
totdeauna majore. Evlavie și neputință.
257.
Metafizica
lui Heidegger se rezumă la un auster angajament liric în trăirea Ființei.
258.
Considerația
pe care ne-o acordă viața: brutale reconsiderări.
259.
Poate
că moartea nu este decît infinitul devenit voluptuos al durerii.
260.
Riduri.
În duritatea mea aceste gingășii sapă atent și alte mîngîieri mă vor citi -
orbește.
262.
Nu
mă pot înspăimînta în fața contingenței morții, ea face oricum parte din
destinul candorii mele.
263.
Durerea
e rădăcina purității, a prospețimii lumii - flacăra ei: blîndețea.
264.
Acțiunea
gratuită, generozitatea de a te abandona lipsei de sens este contemporană cu
capacitatea spontană de a dărui un rost simplu, direct, oarecum ad-hoc
lucrurilor. Simultan cu bătăile inimii.
265.
Amintirea
poate fi și credința rodind în solul mai vechi decît lumea.
266.
Tăcerea
este substanța dialogului autentic cu Ființa.
267.
Hărăzirea
- învestire cu demnitatea unei speranțe.
268.
Sufetul
meu nu este decît un instrument cu ajutorul căruia mă înduioșez metafizic de
condiția umană.
269.
Poezia
se ridică, arbore de cuvinte, în marginea destinului - umbră de tăcere în calea
drumețului istovit.
270.
Poetul
încheie, mîntuie o lume. Făcînd posibile și necesare altele, el dă curs
devenirii.
271.
Răstălmăcire.
Non omnias moriar... cred că a fost doar o ironie cu subînțelesul: numai ceea
ce cu adevărat trăiește.
272.
Lumea
ca ispită. Făcînd lumea, creatorul a ținut să ne insufle trăirea creației - să
ne îndumnezeiască.
273.
Respect
speranța ca sămînță a deznădejdii.
274.
Din
zațul amărăciunii prepara un borș pe cinste.
275.
Fericirea
e de fapt modul moral al disperării.
276.
Prea
adesea ne amăgim a crede că a adera prostește la un mit înseamnă a fi
conștient.
277.
Miracolul
economic e de-un prozaism supărător. El sărăcește neîngăduit lumea omului -
reduce copilăria la infantilism.
278.
Să
fii actor - ce optimism!
279.
Programul
sensibilității - trăirile mele să răscumpere eșecul lumilor.
280.
Proprietatea
nu este decît asuprirea sadică a bietelor obiecte izvorîtă din impotența de a
stabili relații firești de colaborare cu ele.
281.
Întocmea
genealogii celebre meschinelor vicii burgheze.
282.
Veșnicia
- ecoul surd, abia ghicit, la implozia efemerului.
283.
Realitatea
- hodorogitul leagăn al închipuirii.
284.
Eleganța
e formată din suma virtuților anemiate cochet pînă la simpla aparență.
285.
Cînd
organismul social își dezgolește și își expune cu ostentație anatomia
economică, nu mai poate fi vorba de realitatea nudă, ci de una vădit obscenă.
286.
Cel
mai adesea virtuozitatea nu este decît lustrul suficienței competenței.
287.
Optimismul
necenzurat nu este decît defetism liric.
288.
Este
vădit faptul că orice minune nu ține decît trei zile. Nesațului cu care ea te
dăruiește nu-i e însă de-ajuns o viață.
289.
Antologia
inocenței: din senin.
290.
Călcîi,
călcîi, dar nu lovi cu copita vulnerabilă.
291.
Un
ochi atent, autentic îngrijorat, prinde în orice întîmplare nuanțele discret
tragice ale iubirii.
292.
Gîndirea
imprudentă trece prin stomac - și rareori se întîmplă să nu fie mistuită acolo.
293.
Emoția
se disciplinează în preajma faptelor spiritului.
294.
Erezia.
Rătăcirea nu e decît o răzleață căutare, o pribegie plină de credință. O turmă
nu se poate rătăci.
295.
Nu
am un gust prea dezvoltat, în schimb am un dezgust extrem de rafinat.
296.
N-are
ce căuta în viața mea. În biografie da, dar ce cacialma!
297.
Spiritualitatea
e înrădăcinare interioară.
298.
La
ce alt optimism mai pot spera decît acela al tragismului?
299.
O
ontologie poetică angajează mai adînc, mai grav, mai categoric decît orice
etică.
300.
Eșecul
ne dăruiește privilegiul fericirii ca demnitate tragică: el ne eliberează de
tirania deprimantă a scopurilor.
301.
Biografia
autorului. O înfrîngere ce se resimte - răsfrîntă-n viața altora.
302.
Noul
Isus: cred în rănile mele.
303.
Mîndria
ispășirii. Și parcă bucuria însăși te pedepsește pentru îndrăzneala nătîngă.
304.
Prin
fiecare om fericit lumea e mîntuită o dată în plus.
305.
Minuni
- moașele sufletului.
306.
Tragedia
optimistă echivalează cu asumarea păcatului. A consimți să fii Dumnezeu în
bucurie și om în suferință. A revendica fericirea cu mîndria de a fi blestemat.
307.
Ironia
soartei. Subtilă și malițioasă, minunea tinde mereu să se confunde cu firescul.
308.
Þine
de puterile sufletului să opui candoarea blazării și nu lucidității.
309.
Și
cum am putea dura fără a îndura timpul, fără a-l îndurera, înduoișîndu-ne de
binefăcătoare-i neîndurare.
310.
Distanțele
dintre oameni se crează și se măsoară cu pasiunea.
311.
Biografia
autorului. O înfrîngere ce se resimte - răsfrîntă-n viața altora.
312.
Noul
Isus: cred în rănile mele.
313.
Mîndria
ispășirii. Și parcă bucuria însăși te pedepsește pentru îndrăzneala nătîngă.
314.
Prin
fiecare om fericit lumea e mîntuită o dată în plus.
315.
Minuni
- moașele sufletului.
316.
Tragedia
optimistă echivalează cu asumarea păcatului. A consimți să fii Dumnezeu în
bucurie și om în suferință. A revendica fericirea cu mîndria de a fi blestemat.
317.
Ironia
soartei. Subtilă și malițioasă, minunea tinde mereu să se confunde cu firescul.
318.
Þine
de puterile sufletului să opui candoarea blazării și nu lucidității.
319.
Și
cum am putea dura fără a îndura timpul, fără a-l îndurera, înduoișîndu-ne de
binefăcătoare-i neîndurare.
320.
Distanțele
dintre oameni se crează și se măsoară cu pasiunea.
321.
Nichitism.
Dacă timpul este "un fel de gură locuind în centru unei pîini",
"un cal interior", trăirea noastră n-ar putea fi jăratec care să preschimbe
răpciugoasa mîrțoagă în fabulos armăsar?
322.
Între
memorie și uitare există un fericit echilibru - acela care nutrește mereu
prospețimea.
323.
Dacă
am simți cu adevărat, clipă de clipă, am muri de rușinea... nesimțirii noastre.
324.
Singurele
privilegii legitime sînd acelea pe care puterea de a te bucura le transformă
instantaneu în merite.
325.
Mîhnirea
nu este decît o nuanță a bucuriei de a fi, gravitatea una a jocului copilăresc
- ele conspiră mereu ca fericirea să-și păstreze nealterată prospețimea.
326.
Apelul
la realitate, oricît de autoritar s-ar crede, nu este decît modul iluzoriu de a
invoca suveranitatea iluziei oficializate.
327.
Fericirea
salvează lumea nu în sensul de a o justifica așa cum este, ci în acela că dovedește
că - în ciuda a tot și a toate - bunăvoința învinge încă o dată răul.
328.
Coeziunea
realului ține totdeauna de puterea unei iluzii.
329.
Sînt
pesimist în ce privește omenirea, doar asta mă ajută să-mi mai păstrez
optimismul în ce privește omenia.
330.
Destul
de des nefericirea personală duce la angajarea pentru fericirea tuturor, firesc
ar fi să se întîmple și invers.
331.
Elitarismul
nu poate fi doctrina unanimă a egalitarismului. Și totuși ipocrizia utopiilor
nu s-a sfiit să ne convingă mereu că democrația n-ar fi altceva decît
revendicarea aristocrației pentru toți.
332.
Jertfește
doar cel ce s-a dovedit la înălțimea voluptății a ceea ce sacrifică. Altfel nu
poate fi vorba decît de masochistă automăcelărire.
333.
Anticicatrice.
Tot ce-a fost rană în trăire devine stigmat în poezie.
334.
Fără
intervenția permanentă, subtilă, masivă a artei, realitatea se derealizează.
335.
Cu
fiece poet e tot mai greu să fii om, căci el ridică standardul simțirii ca un
etalon ce va fi impus nedemocratic tuturor.
336.
Bucuria
contrariată de circumstanțe exterioare nu e abolită, ci agravată doar cu
complicații de destin.
337.
Poezia
este cel mai intim angajată în procesul mutațiilor structurale ale universului.
338.
Cinicul
transfigurează amărăciunea lucidă în ironia dureroasă a pesimismului vesel, face
din umor pură ispășire.
339.
Gîndul
poetului nu ricoșează pe învelișul sonor al cuvintelor, ci le pătrunde ca o
lumină - limpezindu-le.
340.
Civilizația
desființează registrele trăirii vîrstelor contopindu-le într-una singură - cea
cosmetică.
341.
Heidegger
caută ființa - totdeauna stihială - a cuvintelor, înrădăcinarea lor întru
spirit ca o rumoare de frunze adiate-n lumină.
342.
Să
avem odată și-odată mîndria de a crede că suferința e doar împlinirea
destinului uman!
343.
Ființa
este tot ceea ce, lipsindu-ne, ne împlinește.
344.
Caracteristică
simțirii poetice este marea capacitate de suferință închipuită: aceea de a
consimți la durerea pe care o poartă închisă în ele cuvintele.
345.
Amintirile
ne însoțesc permanent, ca stelele oricînd pe firmament, dar numai în noaptea
simțirii își arată strălucirea.
346.
Toate
necazurile, nenorocirile, dezastrele sînt doar nuanțare infinit minunată a
fericirii de a fi.
347.
Spațiul
este tărîm cutreierat de fiorul Ființei – cuprins, nu haos, nu abis al
risipirii.
348.
Sîntem
predestinați prin dăruirea Ființei, dar liberi să ne alegem o soartă.
349.
În
creația poetică simțirea se desface în terminații nervoase libere să-și
inventeze organul.
350.
Cu
casa Ființei în spinare, mi-e drumul o dîră de bale strălucind în soare.
351.
Rima
e o sărbătoare a înțelegerii, nu o petrecere a auzului – ascultare, nu audiție.
352.
Viața
– ispășire a închipuirii. Zidire în vise.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu