ce se întîmpllă aici

Elita, cel puțin cea care se alege fără aport instituțional, nu este un bau-bau, nu împilează și nu exploatează pe nimeni, nu suge sîngele poporului și nici nu cere privilegii. Ea se alege simplu, cum se alege untul sau smîntîna din laptele prins.

Crema, floarea, fruntea, spuma vor exista mereu.

Elita o reprezintă fiecare individ care cultivă valorile care îl fac, în raport cu viața pe care o trăiește, deosebit. Chiar dacă nu este suficient de distinct în raport, cu semenii din jur și nu primește distincții sociale, este o persoană distinsă. Și chiar atunci cînd nu este remarcat, el are o prestație remarcabilă. Căci el cultivă o anume noblețe sufletească și rămîne prin asta exemplar chiar dacă nu-l va lua nimeni ca exemplu.

vineri, 15 ianuarie 2021

Interviu pentru revista VATRA VECHE

 

Iulian Dămăcuş: Aveţi o experienţă de trei ani de zile în demersul acesta – concursul ROMANIAN KUKAI pe internet - inedit pentru poezia de sorginte japoneză, în speţă pentru poemul haiku. Activitatea este laborioasă: informare,  organizare, lectură, apreciere, clasificare. Ce v-a determinat să alegeţi această cale de comunicare când în ţară mai există câteva reviste  specializate în acest gen de poezie? – mă refer la revista Haiku  de la Bucureşti, Albatros de la Constanţa?

 Corneliu Traian Atanasiu: Chiar faptul că am cunoscut atît starea actuală a revistelor în cauză, cît şi activitatea micilor grupuri care mai gravitează în jurul lor. Revistele nu mai au forţa pe care le-o dădeau cele cîteva personalităţi care colaborau cu materiale de calitate (eseuri teoretice, comentarii, recenzii, traduceri) şi care (din motive care încă îmi scapă) s-au îndepărtat de ele, dacă nu cumva şi de haiku. Actualmente, revistele sînt la limita dispariţiei şi se menţin cu greu doar publicînd pe cei care cumpără un număr de exemplare pentru că sînt publicaţi cu cîteva poeme. Pretenţia de a fi traduse şi în engleză (ţi se cere ca orice material trimis să fie însoţit de traducere) le-a cam ruinat. Se pare că, în ciuda micşorării numărului celor ce scriu haiku la noi, ambiţia celor două reviste este să se ţină ţanţoşe pentru a fi citite de cei de peste hotare.

 Dar mai trist este faptul că de ani de zile cei din jurul lor au rămas doar cei din vechea generaţie, şi ei tot mai puţini. Întîlnirile de la Constanţa (singurele existente în ultimii ani), în ciuda efortului meritoriu al celor care le organizează, sînt mai mult un mod de socializare decît discuţii tematice veritabile sau lansare a unor proiecte viabile. Un festival internaţional cu doar două prezenţe străine nu-şi merită numele. Şi, de fapt, nici din ţară (din afara Constanţei) nu vin decît o mînă de participanţi (mai puţini decît degetele celor două mîini). 

 În situaţia dată, internetul oferea o deschidere nesperată unei comunităţi mici, laxe şi mult prea răspîndite: posibilitatea de contact cu oricine, la orice distanţă, fără deplasare, fără costuri financiare, fără pierdere de timp. Concursul pe care l-am lansat la 1 aprilie 2007 a prins tocmai pentru promptitudinea şi comoditatea lui. Totul se face doar prin email: primirea poemelor şi confirmarea primirii, votarea şi confirmarea ei, afişarea rezultatelor, odată cu trimiterea tabelului care atestă corectitudinea calculării voturile participanţilor. Transparenţa modului de organizare şi obiectivitatea (nu neapărat şi calitativă a) stabilirii rezultatelor au fost punctul cel mai atractiv al concursului. Nu e de mirare că pînă acum au participat la el deja 150 de persoane: vechi iubitori ai haiku-ului, persoane care au aflat de haiku prin intermediul internetului, persoane care ştiau şi încercau haiku-ul dar nu reuşeau să intre în legătură cu alţi adepţi ai lui şi, evident, tot felul de gură-cască în trecere. Oricum, haiku-ului de la noi i s-a făcut poate mai multă promoţie în aceşti trei ani decît în cei aprope 20 anteriori.

 Iulian Dămăcuş: Care sunt câştigurile acestei activităţi pe net, activitate al cărui arhitect sunteţi: site-uri, teme concurs, punctaje, dezbateri, exerciţii de creaţie – toate gîndite, conduse cu pricepere şi dăruire?

 Corneliu Traian Atanasiu: Rezist ispitei statisticii şi rezum marile reuşite la numai trei. Prima este apariţia unei noi generaţii de autori de haiku între 30 şi 50 de ani. Numărul lor, pe care-l estimez la peste 30, chiar dacă nu au publicat încă volume, este deja aproape dublu faţă de cel al autorilor vechi care mai sînt interesaţi şi astăzi de haiku şi mai publică în revistele specializate.

 A doua reuşită este că, la orice oră din zi sau din noapte, oriunde te-ai afla în ţară sau în lumea largă, dacă eşti conectat la internet, poţi accesa pe site-uri în limba română suficiente mijloace de iniţiere: antologii, volume personale, lecţii şi comentarii la poeme haiku, informaţii despre haiku-ul de la noi şi din afară, despre concursuri şi rezultate şi despre comunitatea tot mai închegată a celor interesaţi de haiku. Depăşind dificultăţile insurmontabile altfel ale inexistenţei acestor materiale în librării şi biblioteci publice.

 Cea de a treia este că viaţa iubitorilor de haiku a devenit mai însufleţită şi mai alertă prin interemediul celor două concursuri, lunar şi săptămînal, dar şi a site-ului Un haiku pe zi, unde timp de aproape doi ani s-a completat un vers lipsă dintr-un poem, ulterior fiind comentate şi poemul propus, şi încercările participanţilor.

 Dar aceşti trei ani au fost doar începutul. Am simţit că trebuie să atrag şi alţi iubitori de haiku în activitătăţile de organizare şi administrare a constelaţiei de site-uri pe care le-am înfiinţat. Internetul deschide perspectivele colaborării şi cooperării cu persoanele active care pot dovedi şi ele iniţiativă, capacitate organizatorică şi dorinţă reală de a face ceea ce ştiu sau învaţă şi pentru alţii. Important este ca treptat ceea ce făceam singur să poată fi delegat şi preluat şi de alţii. Aşa cum s-a întîmplat deja cu concursul săptămînal de pe grupul yahoo Romanian Haiku de care acum se ocupă vreo cinci persoane mai inimoase (în sistem franciză, ca să fac pe grozavul). La urma urmei, tocmai această capacitate de interacţiune creează o comunitate închegată.

 Iulian Dămăcuş: La începutul mişcării haiku (!)  prin anii ’90,  pentru susţinerea afirmaţiei că micropoemul haiku este poezie, literatură adevărată, s-au dat exemple de versuri scrise de Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Şt. Aug. Doinaş, scriitori consacraţi, versuri catalogate unele ca haiku iar altele  (ceva mai aproape de realitate) în stil haiku… Eu cred (şi nu doar eu) că nu se scrie haiku aşa, accidental, întâmplător… Câte din cele peste 2000 de poeme scrise de Bashō, sunt considerate adevărate haiku-uri?...

 Corneliu Traian Atanasiu: Acele cîteva nume de poeţi români conscraţi care au cochetat cu haiku-ul au fost folosite mai curînd de cei care lansau mişcarea haiku pentru a face promoţie genului prin autoritatea lor şi în niciun caz pentru valoarea realizările lor exotice în spaţiul literar de la noi. Haiku-ul este un gen ascetic al cărui gust nu-l deprinzi fără să te dedici lui o vreme. Evident, nu poţi scrie din nimereală. Mai ales pentru că, în prealabil, trebuie să te dezbari de multe ticuri ale liricii occidentale. Altfel vorbind însă, Bashō nici nu a scris haiku, genul este lansat de Shiki la sfîrşitul secolului XIX, care însă, pentru a se revendica de la înaintaşi cu renume, a considerat culegerile de hokku (strofele de început ale poemelor în lanţ) ale înaintaşilor drept haiku. Regulile haiku-ului au fost stabilite şi reconsiderate de-abia în secolul XX. Este normal că, Bashō nu putea să scrie după nişte reguli stabilite ulterior.

 Cred însă că exigenţele prea rigide ar trebui puţin relaxate. Se scrie astăzi mult haiku în lume şi sînt luate în consideraţie şi haiku-ul clasic, şi cel contemporan, şi unul inovativ.

 Iulian Dămăcuş: Ciudat e că poeţi consacraţi care în aparenţă dezavuează această poezie, încearcă să scrie haiku, senryu, pretinzând că doar exersează (chiar şi atunci când le publică!).  Rezultatele unor astfel de exerciţii te duc cu gândul la încercările unor artisti plastici şcoliţi de a desena/picta ca ţăranii pictori de icoane, adică de a face pictură naivă…

 Este tentaţia celor care nu catadicsesc nici măcar să citească destul haiku pentru a-l putea aprecia cu adevărat. Ei scriu şi haiku doar ca o joacă. Pentru ei e un gen neserios şi, dacă îl încearcă, o fac doar ca să arate că ar putea face şi asta, dar nu se obosesc să-l practice decît tangenţial, ca o distracţie. Dealtfel, acest lucru e valabil şi pentru mulţi din cei care scriu haiku, o fac doar de mîntuială ca un hobby oarecare, pe care-l pot abandona oricînd pentru un altul.

 Iulian Dămăcuş: Eu am rămas un nostalgic al revistelor, al corespondenţei cu confraţii Vasile Moldovan, Radu Patrichi, Serban Codrin, Dan Doman, al călătoriilor pe la cenaclurile din Slobozia sau Tg. Mureş cu maestrul Aurel Rău, sau cu prozatorul Nicolae Benea; îmi amintesc ce lume bună trecea pe la Cenaclul de la Cluj. Haijinii internauţi de astăzi corespondează între ei, se întâlnesc?

 S-au schimbat multe în anii din urmă. Viaţa este mai accelerată, oamenii sînt mai ocupaţi şi îşi găsesc mai greu timp pentru a se deplasa. Şi organizatorii s-au împuţinat sau au obosit. Iar sursele financiare de care dispun sînt mai precare. Cenaclurile au rămas doar cu numele. Iar autorii de haiku au reuşit să se izoleze nu doar de restul literaturii ci şi de cei care promovează prin felurite evenimente cultura japoneză.

 A cam dispărut corespondenţa tihnită şi poate mai caldă pe hîrtie. Emailul este mai rapid, mai succint, mai tehnic, mai pragmatic. Se schimbă de obicei un fel de bileţele. Şi foarte multe ataşamente. Tot ce nu este obiect poate fi trimis cu mult mai multă promptitudine prin eterul virtual.

 Eduard Ţară a organizat un concurs de haiku în limba engleză, cuplat la festivalul internaţional Origami Peace Tree, la care am fost preşedintele juriului. A fost un moment în care mi-am dat seama de oportunităţile pe care le deschide şi haiku-ului asocierea la asemenea evenimente. La festivitatea de deschidere, unde am prezentat rezultatele concursului, am putut să fac promoţie haiku-ului prin intermediul unor prezentări power point, mult mai sugestive decît simpla citire a unor texte prea austere pentru un public neiniţiat.

 În afară de cîteva lansări de carte la care ne-am întîlnit (şi ne-am văzut prima oară deşi ne cunoaşteam de mult) în Bucureşti, Timişoara, Bacău şi Curtea de Argeş, repetînd şi sesiunea de pps-uri, încercăm din toamna trecută nişte întîlniri lunare cu cei care pot veni în Bucureşti. E un început cu poticneli şi avîntări repetate. Avem în proiect şi o asociaţie prin care sperăm să dăm şi o bază juridică celor pe care le întreprindem.

 Iulian Dămăcuş: Aş dori pentru cititorii revistei câteva exemple de haiku-uri reuşite, poeţi care s-au format în acest cadru generos, la  acest cenaclu virtual, şi care s-au remarcat la concursuri naţionale/internaţionale.

 Corneliu Traian Atanasiu: La doi ani de la înfiinţarea ROMANIAN KUKAI, cei grupaţi în jurul concursurilor au scos şi cîte un volum. Concursul săptămînal, un volum colectiv: Primul cocor, iar cel lunar împreună cu cel săptămînal, o antologie mai ambiţioasă cu o selecţie drastică (numai 82 de poeme): Antologie de haiku Romanian Kukai. Sînt singurele volume de acest fel de după ultima antologie din 2004 a lui Ioan Găbudean, Surîsul crizantemei. Sperăm să putem face acest lucru şi în anii ce vor urma. Pentru a rămîne la o selecţie mai aproape de obiectivitate, voi cita doar cîţiva dintre autorii remarcaţi prin intermediul concursului ROMANIAN KUKAI, ale căror poeme sînt prezente în antologia mai sus amintită:

noaptea-nvierii -
în mijlocul şoselei
leşul unui câine

Livia Ciupav

piersic în floare -
vechea poartă a casei
scârţâie mai des

Henriette Berge

cătun pe culme –
sub lună ecoul şi
nicio potecă

 Doina Bogdan Wurm

cerul înstelat -
pe luciul lin al apei
lotuşi albi

Magdalena Dale

gară-n Bărăgan –
vântul face haltă şi
mai ia un ciulin

 Florentina Loredana Dalian

 noapte de iarnă –
liniştea îşi face cuib
în sufletul meu

 Tincuţa Horonceanu Bernevic

cu noaptea-n cap
ţăranul taie via –
zi de mucenici

 Corina Ion

 noapte fără somn –
doar greierii mai luptă
cu maneliştii

Gabriel Iordan-Dorobanţu

 Dealul Cucului –
o singură stăpână
ciocârlia

Felicia Leş

cu miezul prea copt
pepeni sparţi sub tarabe –
sfârşitul verii

Gabriela Marcian

 arşiţa nopţii –
luna nu mai încape
în nicio baltă 

Flavia Muntean

 umbra căpiţei –
la amiază se-odihnesc
două seceri

Dan Norea

ultimul îngheţ –
pe rug mucenicul
urmându-şi calea

Ion Răşinaru

gangul viscolit –
o vrabie ciugulind
pâinea orbului…

 Valeria Tamaş

zăpadă pe munţi –
în vale înfloreşte
alb liliacul

 Maria Tirenescu

ploaie de stele –
greierii macină-ncet
tăcerea nopţii

Corneliu Traian Atanasiu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu